BLOG

De tijd bewaren. (Englisch below)


Mijn jeugdige pogingen


Mijn vader had een doka


De grote ruimte op onze zolder werd gescheiden door een boekenkast. De ene kant was het schilderatelier van mijn moeder, met een groot licht dakraam; de andere kant was de donkere kamer van mijn vader, afgesloten door een zwaar gordijn om te zorgen dat er geen licht naar binnen kon.
In de ruimte stond een vergroter en een lange tafel met verschillende bakjes chemicaliën. Wij mochten daar niet zomaar naar binnen. Er waren regels, vooral als mijn vader bezig was met het ontwikkelen van een filmrolletje of het afdrukken van foto’s. Het kleinste streepje licht kon alles verpesten.
Het had iets magisch: je kon daar op wonderlijke wijze een beeld creëren. Ik vond het spannend en interessant.


De tijd stoppen


Op een dag, ik was misschien een jaar of vijf, nam mijn vader mij mee naar zijn doka. Ik mocht een tekening maken met een zwarte stift op wit papier. Hij schoof die in de vergroter en projecteerde het op fotopapier. De rode lamp vulde de ruimte met een onwerkelijke sfeer.
Het fotopapier ging in het eerste badje: de ontwikkelaar. Ik hield mijn adem in. En daar verscheen mijn tekening. Via het stopbad, de fixeer en de spoelbak eindigde het vel aan de waslijn.
Het voelde als tovenarij – en dat terwijl het slechts een kopie van mijn eigen tekening was. Toch leerde ik iets belangrijks: hoe een beeld ontstaat – en hoe je het kunt bewaren.

Ik kreeg interesse in fotografie, vooral in het idee dat ik met mijn camera kon bepalen welk moment in de tijd ik wilde vastleggen. Ik kon de tijd stoppen, een moment vangen en bewaren.


Aan de andere kant van de boekenkast


Mijn moeder, aan de andere kant van de boekenkast, deed hetzelfde. Zij maakte olieverfschilderijen: portretten van haar twee dochters of een stilleven. Ik kan me herinneren dat wij poseerden voor ons portret. Ook zij bevroor een moment in de tijd, al duurde het wat langer.


Liedje zingen


Er is, nog veel verder weg, een herinnering. Zeer vaag. Mijn vader had iets nieuws gekocht: een cassetterecorder. Een plat zwart apparaat waar bandjes in gingen. Ik moet een jaar of drie zijn geweest. En ik mocht wat zingen. En even later hoorde ik mijn eigen stem terug! Deze opname bestaat nog. Je hoort mij heel zachtjes en voorzichtig zingen.


Radio maken


Een paar jaar later mochten mijn zus en ik het apparaat gebruiken om mee te spelen. En dat hebben we gedaan. We hebben uren en uren aan radioprogramma’s opgenomen. Ook die zijn er nog. We vertelden verhalen, of: ‘Hallo luisteraars, hier volgt een raadsel.’ We draaiden plaatjes op onze platenspeler. We kregen er geen genoeg van.


Filmcamera


Als ik zo terugkijk, heb ik in mijn jeugd van alles gecreëerd en vastgelegd. Stapels foto’s, uren aan opnames en heel veel tekeningen.
En tijdens mijn opleiding schilderkunst aan de kunstacademie ontdekte ik voor het eerst de filmcamera. Daarmee maakte ik de eerste opnames van mijzelf achter mijn ezel.

Mijn hele leven leg ik al vast wat mij raakt en wat ik wil bewaren. Mijn leven is een grote documentaire.
 

Kijk ik vaak terug? Dat niet.




To save time


My youthful efforts


My father had a photographic darkroom.


The large space in our attic was divided by a bookshelf. On one side was my mother’s painting studio, with a big skylight; on the other side was my father’s darkroom, separated by a heavy curtain to keep out all light.
Inside the room stood an enlarger and a long table with various trays of chemicals. We weren’t allowed to enter freely. There were rules — especially when my father was developing a roll of film or printing photos. The smallest sliver of light could ruin everything.
There was something magical about it: you could create an image there in a miraculous way. I found it thrilling and fascinating.


Stopping time


One day, when I was about five, my father took me into his darkroom. I was allowed to make a drawing with a black marker on white paper. He placed it in the enlarger and projected it onto photographic paper. The red lamp filled the room with an unreal atmosphere.
The photo paper went into the first tray: the developer. I held my breath. And there, my drawing appeared. Through the stop bath, the fixer, and the rinse, the sheet ended up hanging on the washing line.
It felt like magic — even though it was just a copy of my own drawing. Yet I learned something important: how an image is formed — and how you can preserve it.

I became interested in photography, especially the idea that with my camera I could decide which moment in time to capture. I could stop time, catch a moment, and keep it.


On the other side of the bookshelf


My mother, on the other side of the bookshelf, did something similar. She painted in oil — portraits of her two daughters or still lifes. I remember us posing for our portrait. She too froze a moment in time, though it took a bit longer.


Singing a song


There is, much further back, a very faint memory. My father had bought something new: a cassette recorder. A flat black device where you inserted tapes. I must have been about three years old. I was allowed to sing a little. And shortly after, I heard my own voice back! That recording still exists. You can hear me singing softly and tentatively.


Making radio


A few years later, my sister and I got to use the device to play with. And play we did. We recorded hours and hours of radio programs. Those still exist as well. We told stories, or said: “Hello listeners, here comes a riddle.” We played records on our turntable. We just couldn’t get enough.


Film camera


Looking back, I created and captured all kinds of things in my youth. Piles of photos, hours of recordings, and lots of drawings.
During my art academy studies in painting, I discovered the film camera for the first time. I made my first recordings of myself behind my easel.

All my life, I have been capturing what moves me and what I want to keep. My life is one big documentary.


Do I look back on it often? Not really.


Onder het oppervlak - Wat zit er achter de stillevens met water?
door Hannelore Houdijk 9 mei 2025
Het verhaal achter mijn schilderijen (English below) Onder het oppervlak De drang om vast te houden Ik heb een grote behoefte om mooie dingen te creëren. Dat lijkt misschien oppervlakkig, maar dat is het niet. Het is een vergeefse poging om vast te houden wat ik zie of wat ik mij verbeeld. Een strijd tegen het onvermijdelijke; we raken het weer kwijt. De vluchtige schoonheid Onze eigen fysieke schoonheid, dat ligt het meest voor de hand, vervaagt met het ouder worden. Maar schoonheid zit ook in andere dingen. In hoe de zon met tegenlicht door een ruimte schijnt. Hoe de kleurencombinatie van willekeurige voorwerpen ineens heel passend kunnen zijn. Of hoe een glas water een vreemde schaduw op de tafel werpt. Als je goed om je heen kijkt, zie je overal kleine wonderen. Ik zie ze vaak en wil ze bewaren. Vastleggen. "Het is een vergeefse poging om vast te houden wat ik zie of wat ik mij verbeeld. Een strijd tegen het onvermijdelijke; we raken het weer kwijt". Herinneringen bewaren Ook persoonlijke momenten wil ik niet laten verdwijnen. Mooie momenten met familie, kleine ogenblikken die zo weer vergeten zijn. Iedere zomervakantie maak ik een lange film van onze reis. Om het vast te houden, te koesteren. Ook maak ik video’s van mijn werkproces in het atelier, deels om het te delen, maar vooral om het te bewaren. Wat mooi en waardevol is voor mij, is broos. Het vervliegt, het gaat voorbij. "Dat is beangstigend. Het glipt door mijn vingers terwijl de tijd doortikt" . De pijn van vergankelijkheid Dat is beangstigend. Het glipt door mijn vingers terwijl de tijd doortikt. Tijd raakt op, dingen gaan voorbij. Soms kijk ik terug in mijn grote bibliotheek van beelden. Maar juist dat terugkijken maakt pijnlijk duidelijk: dat moment is er niet meer. Het maakt me sentimenteel. Stillevens en water Mijn stillevens in het water zijn allemaal 'gevonden' mooie momenten die ik wil vastleggen. Het bewegende water in combinatie met het zonlicht maakt het onderwerp van het stilleven onwerkelijk. De schittering van het zonlicht, de reflectie en de heldere kleuren hebben iets betoverends. Toevallige en willekeurige gevonden momenten. Tegelijk zijn de bevroren momenten in werkelijkheid enkele tienden van seconden. Het is met het blote oog nauwelijks waarneembaar. Het is vervlogen voor je het goed en wel in je op hebt kunnen nemen. Het is een mooi moment dat ogenblikkelijk vervliegt. De troost van het schilderen Met mijn schilderijen maak ik beelden die langer blijven. Waar, met mij en na mij, mensen naar kunnen kijken. Dat geeft troost. Alsof ik het beeld in een glazen pot stop. Het zit opgesloten, het wordt bewaard. En je kunt er altijd naar kijken. Toch maak ik slechts een fractie van de beelden die ik zou willen maken. Schilderen is een langzaam, tijdrovend proces. Misschien is dat juist mijn redding. Het dwingt me om terug te schakelen, tot rust te komen. Om te stoppen met rennen. Leven in het moment En boven alles wil ik niet vergeten te genieten. Van mooie dingen in het hier en nu. Waar ik later sentimenteel over zou kunnen worden, speelt zich nu af. The story behind my paintings Beneath the Surface T he Urge to Hold On I have a strong need to create beautiful things. That may seem superficial, but it’s not. It’s a futile attempt to hold on to what I see or imagine. A struggle against the inevitable: we lose it again. Fleeting Beauty Our own physical beauty — the most obvious example — fades with age. But beauty also lies in other things. In the way sunlight, backlit, shines through a room. How the color combination of random objects can suddenly look perfectly harmonious. Or how a glass of water casts a strange shadow on the table. If you look carefully, you’ll see small wonders everywhere. I notice them often and want to preserve them. Capture them. "It is a futile attempt to hold on to what I see or what I imagine. A struggle against the inevitable: we lose it again". Preserving Memories I don’t want to let personal moments disappear either. Beautiful moments with family, small instances that are so easily forgotten. Every summer holiday, I make a long film of our trip. To hold on to it, to cherish it. I also make videos of my working process in the studio — partly to share, but mostly to preserve it. What is beautiful and valuable to me is fragile. It vanishes, it passes. "That is frightening. It slips through my fingers as time keeps ticking". The Pain of Transience It is unsettling. It slips through my fingers as time ticks away. Time runs out, things pass. Sometimes I look back at my large library of images. But that very act of looking back painfully reveals: that moment is gone. It makes me sentimental. Still Lifes and Water My still lifes in water are all 'found' beautiful moments that I want to capture. The moving water, in combination with the sunlight, makes the subject of the still life appear surreal. The sparkle of sunlight, the reflections, and the vivid colors have something enchanting about them. Accidental and randomly discovered moments. At the same time, these frozen moments last only a few tenths of a second in reality. They are barely perceptible to the naked eye. They vanish before you’ve even fully taken them in. A beautiful moment that instantly slips away. The Comfort of Painting With my paintings, I create images that last longer. That people can look at — during my life and after I’m gone. That brings comfort. As if I’m placing the image in a glass jar. It’s sealed, preserved. And you can always look at it. Still, I only make a fraction of the images I wish I could create. Painting is a slow, time-consuming process. Maybe that’s what saves me. It forces me to slow down, to find calm. To stop running. Living in the Moment Above all, I don’t want to forget to enjoy. To enjoy the beautiful things in the here and now. What I may one day feel sentimental about is happening right now.