Blog
Het verhaal achter mijn schilderijen (English below) Onder het oppervlak De drang om vast te houden Ik heb een grote behoefte om mooie dingen te creëren. Dat lijkt misschien oppervlakkig, maar dat is het niet. Het is een vergeefse poging om vast te houden wat ik zie of wat ik mij verbeeld. Een strijd tegen het onvermijdelijke; we raken het weer kwijt. De vluchtige schoonheid Onze eigen fysieke schoonheid, dat ligt het meest voor de hand, vervaagt met het ouder worden. Maar schoonheid zit ook in andere dingen. In hoe de zon met tegenlicht door een ruimte schijnt. Hoe de kleurencombinatie van willekeurige voorwerpen ineens heel passend kunnen zijn. Of hoe een glas water een vreemde schaduw op de tafel werpt. Als je goed om je heen kijkt, zie je overal kleine wonderen. Ik zie ze vaak en wil ze bewaren. Vastleggen. "Het is een vergeefse poging om vast te houden wat ik zie of wat ik mij verbeeld. Een strijd tegen het onvermijdelijke; we raken het weer kwijt". Herinneringen bewaren Ook persoonlijke momenten wil ik niet laten verdwijnen. Mooie momenten met familie, kleine ogenblikken die zo weer vergeten zijn. Iedere zomervakantie maak ik een lange film van onze reis. Om het vast te houden, te koesteren. Ook maak ik video’s van mijn werkproces in het atelier, deels om het te delen, maar vooral om het te bewaren. Wat mooi en waardevol is voor mij, is broos. Het vervliegt, het gaat voorbij. "Dat is beangstigend. Het glipt door mijn vingers terwijl de tijd doortikt" . De pijn van vergankelijkheid Dat is beangstigend. Het glipt door mijn vingers terwijl de tijd doortikt. Tijd raakt op, dingen gaan voorbij. Soms kijk ik terug in mijn grote bibliotheek van beelden. Maar juist dat terugkijken maakt pijnlijk duidelijk: dat moment is er niet meer. Het maakt me sentimenteel. Stillevens en water Mijn stillevens in het water zijn allemaal 'gevonden' mooie momenten die ik wil vastleggen. Het bewegende water in combinatie met het zonlicht maakt het onderwerp van het stilleven onwerkelijk. De schittering van het zonlicht, de reflectie en de heldere kleuren hebben iets betoverends. Toevallige en willekeurige gevonden momenten. Tegelijk zijn de bevroren momenten in werkelijkheid enkele tienden van seconden. Het is met het blote oog nauwelijks waarneembaar. Het is vervlogen voor je het goed en wel in je op hebt kunnen nemen. Het is een mooi moment dat ogenblikkelijk vervliegt. De troost van het schilderen Met mijn schilderijen maak ik beelden die langer blijven. Waar, met mij en na mij, mensen naar kunnen kijken. Dat geeft troost. Alsof ik het beeld in een glazen pot stop. Het zit opgesloten, het wordt bewaard. En je kunt er altijd naar kijken. Toch maak ik slechts een fractie van de beelden die ik zou willen maken. Schilderen is een langzaam, tijdrovend proces. Misschien is dat juist mijn redding. Het dwingt me om terug te schakelen, tot rust te komen. Om te stoppen met rennen. Leven in het moment En boven alles wil ik niet vergeten te genieten. Van mooie dingen in het hier en nu. Waar ik later sentimenteel over zou kunnen worden, speelt zich nu af. The story behind my paintings Beneath the Surface T he Urge to Hold On I have a strong need to create beautiful things. That may seem superficial, but it’s not. It’s a futile attempt to hold on to what I see or imagine. A struggle against the inevitable: we lose it again. Fleeting Beauty Our own physical beauty — the most obvious example — fades with age. But beauty also lies in other things. In the way sunlight, backlit, shines through a room. How the color combination of random objects can suddenly look perfectly harmonious. Or how a glass of water casts a strange shadow on the table. If you look carefully, you’ll see small wonders everywhere. I notice them often and want to preserve them. Capture them. "It is a futile attempt to hold on to what I see or what I imagine. A struggle against the inevitable: we lose it again". Preserving Memories I don’t want to let personal moments disappear either. Beautiful moments with family, small instances that are so easily forgotten. Every summer holiday, I make a long film of our trip. To hold on to it, to cherish it. I also make videos of my working process in the studio — partly to share, but mostly to preserve it. What is beautiful and valuable to me is fragile. It vanishes, it passes. "That is frightening. It slips through my fingers as time keeps ticking". The Pain of Transience It is unsettling. It slips through my fingers as time ticks away. Time runs out, things pass. Sometimes I look back at my large library of images. But that very act of looking back painfully reveals: that moment is gone. It makes me sentimental. Still Lifes and Water My still lifes in water are all 'found' beautiful moments that I want to capture. The moving water, in combination with the sunlight, makes the subject of the still life appear surreal. The sparkle of sunlight, the reflections, and the vivid colors have something enchanting about them. Accidental and randomly discovered moments. At the same time, these frozen moments last only a few tenths of a second in reality. They are barely perceptible to the naked eye. They vanish before you’ve even fully taken them in. A beautiful moment that instantly slips away. The Comfort of Painting With my paintings, I create images that last longer. That people can look at — during my life and after I’m gone. That brings comfort. As if I’m placing the image in a glass jar. It’s sealed, preserved. And you can always look at it. Still, I only make a fraction of the images I wish I could create. Painting is a slow, time-consuming process. Maybe that’s what saves me. It forces me to slow down, to find calm. To stop running. Living in the Moment Above all, I don’t want to forget to enjoy. To enjoy the beautiful things in the here and now. What I may one day feel sentimental about is happening right now.